miércoles, 9 de septiembre de 2009

OPINIONES Y SENTENCIAS

Cuando se produjo la comparecencia de esta Asociación ante la Comisión de Peticiones y Derechos Humanos de las Cortes de Aragón –en noviembre de 2008-, los representantes de la Asociación quisieron alertar a los diferentes Grupos Parlamentarios sobre un conjunto de disfunciones e ilegalidades en el ámbito de la función pública. Tales manifestaciones fueron acogidas favorablemente por los grupos de la oposición y rechazadas por los grupos de la mayoría. Entonces y ahora esta Asociación ha tratado de situarse al margen del debate político, por entender que los valores que defendemos lo son de todos los partidos políticos aragoneses y las situaciones que denunciamos pueden afectar, igualmente, a todos ellos. Sin embargo, el portavoz del Grupo Socialista en dicha Comisión hizo, entonces, particular hincapié en que nuestras afirmaciones eran simples opiniones, y que las ilegalidades las declaran los jueces en sus sentencias. No nos pareció oportuno ni cortés polemizar sobre dicha cuestión en ese momento.

Pero el tiempo ha pasado desde entonces, y precisamente dicha lógica interesada de negar la ilegalidad que no sea declarada por los jueces –desafortunada desde nuestro punto de vista, pues todos sabemos cuándo estamos infringiendo las normas de tráfico, a pesar de que no nos sancionen por ello- parece haber llevado a algunos responsables institucionales a una pasividad completa frente a ciertas evidencias de abuso de poder, lo que ha impedido corregir determinadas prácticas irregulares a su debido tiempo.

Porque primero se niega valor a todo lo que no sea una sentencia judicial, y a continuación se adoptan todas las medidas necesarias para que los jueces no puedan pronunciarse sobre los casos que se planteen. Sirva como ejemplo el caso de la Directora de la Biblioteca de Aragón, pendiente a estas alturas de que el Tribunal Supremo se pronuncie sobre si esta Asociación tiene legitimación para interponer un recurso sobre la modificación del puesto aprobada por los Consejeros de Presidencia y de Economía, Hacienda y Empleo, para posibilitar su desempeño por un ex alto cargo de la Administración autonómica. Impedir el acceso a los tribunales no tiene otra finalidad que privar a la sociedad de la más potente facultad de control sobre el poder político y dotar a éste del mayor margen posible de acción.

Acaso se creía que, por la misma razón, el tema de los asesores de los miembros del Gobierno de Aragón –planteado una y otra vez por esta Asociación- no llegaría a ninguna parte, y si llegaba no tardaría en archivarse o darle carpetazo. Lo peor de razonar así es que los responsables políticos acaban creyéndose protegidos por un manto de impunidad y piensan, por lo tanto, que no es necesario respetar las normas ni siquiera guardar las apariencias.

Esta Asociación cree firmemente que la acción política es propia del espacio público e institucional, y debe desarrollarse en el marco de las instituciones democráticas, sin que dicho debate haya de verse limitado o condicionado por un permanente riesgo de judicialización. Pero ello, claro, requiere que la gestión de los recursos públicos que llevan a cabo los responsables políticos se haga con transparencia y respeto del interés general, con sujeción a la ley y a los principios del Estado de Derecho. No es posible que alguien piense que la legitimidad de los votos le autoriza a vulnerar las normas o a abusar del poder.

Pero, cuando se impone la lógica de las opiniones y sentencias y, además, se cierran los oídos a todas las opiniones que alertan sobre riesgos o peligros de ilegalidad, viéndose en ellas una crítica política cuando no hay más que una reivindicación de los valores propios del sistema –de las reglas del juego-, no es extraño que el resultado sea el peor de los posibles. Y ello haya sentencias o no.

22 comentarios:

Anónimo dijo...

lO SUSCRIBO.

Anónimo dijo...

¿Quo vadis, Guiral?

Anónimo dijo...

¿Queréis luchar contra molinos de viento?

Anónimo dijo...

Un bello poema catalán, que canta maravillosamente Serrat:

RES NO ÉS MESQUÍ
A Josep Obiols

Res no és mesquí
ni cap hora és isarda,
ni és fosca la ventura de la nit.
I la rosada és clara
que el sol surt i s'ullprèn
i té delit del bany:
que s'emmiralla el llit de tota cosa feta.

Res no és mesquí,
i tot ric com el vi i la galta colrada.
I l'onada del mar sempre riu,
Primavera d'hivern — Primavera d'istiu.
I tot és Primavera:
i tota fulla verda eternament.

Res no és mesquí,
perquè els dies no passen;
i no arriba la mort ni si l'heu demanada.
I si l'heu demanada us dissimula un clot
perquè per tornar a néixer necessiteu morir.
I no som mai un plor
sinó un somriure fi
que es dispersa com grills de taronja.

Res no és mesquí
perquè la cançó canta en cada bri de cosa.
—Avui demà i ahir
s'esfullarà una rosa:
i a la verge més jove li vindrà llet al pit.

Anónimo dijo...

ALGO SOBRE EL AUTOR DEL POEMA:

Joan Salvat-Papasseit.

Barcelona, 1894-1924. Poeta. De formació autodidacta i extracció proletària és un del representants més significatius de l'avantguarda històrica a Catalunya. Orfe de pare, des del 1901 visqué a l'Asilo Naval Español. A partir de 1906 fins el 1917 va fer oficis ben diversos, des d'aprenent d'adroguer fins a vigilant nocturn al moll. Cap el 1914 havia ingressat a la «Juventud Socialista» per la qual cosa començà a escriure a publicacions revolucionaries com ara Los Miserables, La Justicia Social de Reus i Sabadell Federal, des del 1915. S'inspirà en l'anarquisme i inicià una defensa aferrissada de la classe obrera. Utilitzà normalment el pseudònim de Gorkiano. Molts d'aquest articles foren reunits a Glosas de un socialista (1916). Aquest és un període on té preferència la llengua castellana i on s'aboca a la crítica politicosocial. La seva obra assagística comprèn tres reculls: Humo de fábrica (1918) amb un pròleg de l'escriptor Àngel Samblancat on incorporà molts articles de les Glosas, els textos dels Mots propis (1917-1919) publicats a la revista Un Enemic del Poble, reflexions morals sobre l'home inspirats en la filosofia de Nietzche i l'ideari de Torres-Garcia i, finalment, La ploma d'Aristarc, que no arribà a publicar.

El 1918 es casà amb Carmen Eleuterio. Del matrimoni van néixer dues filles, Salomé i Núria, a les quals dedicà Els nens de la meva escala: dites d'infants (1926). A partir de l'any 1919 es va fer càrrec de la secció de llibreria de les Galeries Laietanes sota la protecció de Santiago Segura. Batejada posteriorment com Llibreria Nacional Catalana, l'escriptor la convertir, ajudat pel seu germà Miquel, en un focus avantguardista, sobretot a partir de l'estada que va fer a París el 1920 on prengué contacte amb diferents autors d'avantguarda. De salut molt feble hagué de fer diverses estades als sanatoris de Les Escaldes, Amélie-les-Bains i el Vernet cosa que influí decissivament en la seva obra.

Anónimo dijo...

Actualitat literària sobre Joan Salvat-Papasseit a Lletra, l'espai virtual de literatura catalana de la Universitat Oberta de Catalunya

Anónimo dijo...

No entiendo ni jota de catalán, con que si no lo traducís, apañado estoy.

Anónimo dijo...

Bueno, es cuestión de esforzarse un poco.

Anónimo dijo...

Y de hacerse con un diccionario.

Anónimo dijo...

UNA MÁS FÁCIL:

el diluvi

En Joan s'ha suïcidat!
No es preocupe, senyora,
Això ja sol passar.
Han robat el meu Banc!
No es preocupe, senyora!,
Això ja sol passar.
Una bomba al carrer!
No es preocupe, senyora,
això ja sol passar.
El món s'està tornant boig
No es preocupe, senyora,
això ja sol passar.

Passa això i més,
i més i més.
I encara passa poc.
No es pot seguir igual
des que neixes fins que mors.
I un es cansa, senyora,
de menjar sempre el mateix.
I de comprar el diari,
i de dormir al mateix llit.
I un se sent humiliat
quan, afaitant-se la barba,
li conten contes de nen.

I tot acaba llavors,
amb això que em conta ara:
suïcidis, atracs i bombes,
bogeries i...
i més, senyora, i més.
Vostè d'això no en sap res.
No és jove i té molts diners.

Anónimo dijo...

aquesta és més maca

Anónimo dijo...

El diluvi universal és un mite recurrent a diverses cultures, que indica que una gran inundació va destruir tota la vida (o gairebé) en temps remots.

Anónimo dijo...

No habrá queja sobre la dificultad del texto, imagino.

Anónimo dijo...

Dins la Bíblia en el llibre de Gènesi, es narra la història del diluvi com un càstig de Déu contra els homes, del qual va salvar Noè, la seva família i una parella de cada animal. Aquesta salvació explica que no hagués de crear la vida de nou, ja que la Creació és única. La pluja durà quaranta dies, nombre per indicar multitud.

Anónimo dijo...

DESPRÉS DE MI, EL DILUVI

Anónimo dijo...

UN ALTRE DILUVI.

El llibre del filòsof francès Pierre Lévy, centrat en les conseqüències del ciberespai i amb el títol "La cibercultura, el segon diluvi?", està estructurat en tres parts. Primera: definicions i descripció de les tecnologies del món virtual. Segona: propostes i implicacions de la cibercultura. Tercera part: problemes, conflictes i avaluació de crítiques. El llibre és un informe al Consell d'Europa dins el marc del projecte "Noves tecnologies: cooperació cultural i comunicació".

Els anys cinquanta, en una entrevista, Albert Einstein declarava que al segle XX havien esclatat tres bombes. La bomba demogràfica, la bomba atòmica i la bomba de les telecomunicacions. Aquesta darrera bomba ha estat anomenada "el segon diluvi" (Roy Ascott), el diluvi que suposa el creixement exponencial de les informacions, oceà en el qual és possible naufragar. En el primer diluvi, Noé tenia una arca i en ella hi introduí, ordenadament, el més valuós, esperant la fi del diluvi; l'arca del primer diluvi era única, tancada i totalitzadora. En el segon diluvi abunden les arques, naveguen juntes, i contenen petites totalitats; el diluvi informàtic és universal i ja no disminuirà mai més.

Anónimo dijo...

Cau el diluvi universal i jo amb sandalies. te collons, eh?

Anónimo dijo...

Tot esperant el diluvi

Anónimo dijo...

El diluvio, mañana.

Anónimo dijo...

O cuando sea.

Anónimo dijo...

No se priva el acceso a los tribunales, sino el que estos se pronuncien sobre el fondo de la cuestión que se plantea.

El laberinto procesal es una maraña que favorece siempre al que infringe la norma. Es una pena.

Anónimo dijo...

Y no habeís pensado en la posibilidad de denunciar que haya interinos patanegra que no les mueven de sus puestecillo por los siglos de los siglos? Eso es fácil de comprobar viendo qué plazas nunca salen a concurso y qué gente lleva cerca de una década en el mismo puesto como interino. Una pista: sus apellidos suelen ser los propios de delegados de gobierno etc...